Vraag: PV 2435 OHK Prof. ter Veenweg Middenmeer
Antwoord: AW PV 2435 OHK Prof. ter Veenweg Middenmeer
Geachte leden van het college,
Bij onze fractie zijn vragen ontstaan over hoe de reconstructie van de Prof. Ter Veenweg in Middenmeer is aangepakt. We beseffen goed dat het uitvoeren van reconstructies van wegen een zekere mate van overlast kan geven.
Een reconstructie van een belangrijke hoofdader vereist een gedegen aanpak en ons lijkt participatie van inwoners essentieel als sleutel om keuzes navolgbaar en verklaarbaar te maken. Leden van onze fractie zijn veelvuldig benaderd met vragen over de Prof. Ter Veenweg. Hierdoor ontstond bij ons de indruk dat er misschien een aantal zaken in het voortraject onderbelicht zijn gebleven. We willen daarom aan u een aantal vragen voorleggen ter verheldering en om inzicht te krijgen over genomen besluiten. De intentie is door het belichten van beide zijdes van de medaille, een aanzet te geven aan het vinden van ruimte om van A naar Beter te gaan.
Burgerparticipatie
• Vraag 1:
Is er vooraf participatie geweest over de reconstructie, en zo ja kunt u zeggen met wie?
• Vraag 2:
Hebben deze gesprekken plaatsgevonden met bewoners die zichzelf hebben aangemeld of is de gemeente zelf ook actief geweest in het benaderen van personen/groepen?
• Vraag 3:
Zijn naast individuele personen ook belangengroepen zoals de industrieclub meegenomen in de besluitvorming over de toegankelijkheid van hun bedrijven?
• Vraag 4:
Vanuit welke invalshoek hebben deze gesprekken plaatsgevonden, bent u van mening dat naast het verstrekken van informatie ook voldoende ruimte is gegeven aan het ontvangen van input?
• Vraag 5:
Zijn er naar aanleiding van de gesprekken nog aanpassingen geweest in uitvoering van het plan en kunt u noemen welke?
• Vraag 6:
Is de gebiedsmanager ook betrokken geweest bij de participatie?
• Vraag 7:
Was er een aanspreekpunt of is dit meer formeel verlopen door verwijzing naar een e-mailadres?
Bereikbaarheid hulpdiensten
18 juni was er een prio 1 melding aan de Koggerandweg waarbij de brandweer van Middenmeer ook werd gealarmeerd. Deze ondervond onderweg hinder van obstakels op een vooraf afgesproken alternatieve aanrijroute.
• Vraag 8:
Wordt er toezicht gehouden of een vooraf afgesproken aanrijroute ook toegankelijk is en zo ja wie is hiervoor verantwoordelijk?
• Vraag 9:
Is afsluiting van toegangswegen ook bekend bij de meldkamer VRNHN?
• Vraag 10:
Wordt bij een afsluiting van een toegangsweg rekening gehouden met wettelijke opkomsttijden of worden er afspraken gemaakt met omliggende korpsen om overschrijding te voorkomen?
• Vraag 11:
Kan behalve de brandweer ook een ambulance gebruik maken van een vooraf besproken aanrijroute als alternatief voor de voor overig verkeer afgesloten toegangsweg? Zo ja is dit bij deze hulpdienst ook bekend?
Prioritering van werkzaamheden
Uit onze gesprekken met de dorpsraad kwam de kruising van de prof. Ter Veenweg met de Breestraat naar voren als belangrijke Oost – West verbinding. Gevraagd werd om bij de reconstructie dit kruispunt te prioriteren en voor een gefaseerde aanpak te kiezen. Dit zou de routing in het dorp vereenvoudigen en overlast voor een deel kunnen beperken.
• Vraag 12:
Waarom is er gekozen voor een aanpak waarbij alle werkzaamheden als één geheel werden gezien met dezelfde start en einddatum?
• Vraag 13:
Is met de aanbesteding rekening gehouden voor een gefaseerde aanpak met prioritering van een baanvak om overlast te mitigeren?
• Vraag 14:
Kan bij andere toekomstige reconstructies, een gefaseerde aanpak als scenario worden overwogen, om overlast te beperken?
Omleidingsroute
Onze fractie heeft voorafgaand aan deze werkzaamheden haar zorgen geuit en enige alternatieven aangedragen. We hebben gewezen op knelpunten en moeten constateren dat door ons gedane voorspellingen helaas zijn uitgekomen. Ons zijn hierbij een aantal zaken opgevallen:
- Er verschenen steeds meer borden waardoor het voor een weggebruiker moeilijk te doorgronden is wat nu de beste route was. Zo gebeurde het regelmatig dat vrachtverkeer zich vastreed in de woonwijk (zie bijlage) en ook schade ontstond aan trottoirs. Rijplaten lagen op verkeerde plaatsen waardoor herstelwerkzaamheden ook geen enkele zin hadden.
- Er ontstond ongewenst verkeersgedrag rondom de school omdat men in plaats van de omleidingsroute koos voor de kortste en voor hen snelste route. Men reed tegen het verkeer in waardoor gevaarlijke situaties ontstonden met zwakkere verkeersdeelnemers.
- De omleidingsroute is zo gepland dat het einde van de werkzaamheden samenvallen.
• Vraag 15:
Is er gehandhaafd en gekeken of men zich hield aan de tijdelijke verkeersmaatregelen?
Indien met nee beantwoord, waarom niet?
• Vraag 16:
Vooral het halen en brengen van schoolgaande kinderen levert veel verkeer op. Is het nog nodig gebleken om gebruik te maken van verkeersregelaars?
• Vraag 17:
Is er overleg geweest met de school over de omleidingsroute en zijn er door hen nog suggesties aangedragen over aandachtspunten om de veiligheid rondom de school te verhogen?
Tot slot willen wij als fractie nog een suggestie doen om inzicht te krijgen over het praktisch gebruik van omleidingsroutes met andere vormen van verkeer. Dit kan zelfs inzicht geven hoe we onze wegen in de toekomst moeten inrichten om veilig gebruik mogelijk te maken. We stellen voor om leden van het team verkeer, een rit als bijrijder in de cabine van een vrachtwagen te laten meemaken. Uit de eerste hand kan men dan vernemen met welke factoren rekening gehouden moet worden.
Met vriendelijke groet,
Pieter de Jong (OHK)