Vraag: PV 2214 OHK Werkzaamheden aan de brug aan de Klieverweg
Antwoord: AW PV 2214 OHK Werkzaamheden aan de brug aan de Klieverweg
Geachte leden van het college,
Na eerder gestelde informatieve vragen van 17 februari 2022 over de vervanging van de Klieverwegbrug en de ingestelde omleidingsroute voor fietsers en naar aanleiding van uw oppervlakkige beantwoording, stellen wij hierbij nog enkele verdiepende politieke vragen.
1) U heeft in de voorbereiding en planvorming de locatie onderzocht op plaatsing van een noodbrug. Hierbij stelt u dat deze te ver weg van de huidige brug zou liggen. Is daar op de huidige locatie op de Klieverweg geen ruimte genoeg voor? Zo nee, waarom niet?
2) Als er wordt gesproken over een grotere afstand, kunt u aangeven welke afstand dat zou moeten zijn en op grond van welke wettelijke eis u deze afstand baseert?
3) Bij de vervanging van de Wierwegbrug wordt wel gebruik gemaakt van een noodbrug. Waarom is afstand hier niet bezwaarlijk?
4) Omleidingsroutes behoren over minimaal een gelijkwaardige weg te gaan waarbij niet mag worden ingeboet op verkeersveiligheid. Het weggedeelte van de Den Oeverseweg heeft blijkens een eerder memo van 22-1 een wegbreedte van 3.70 die niet voldoet aan de minimale wegbreedte. Dat is ook de reden dat het weggedeelte op de nominatie staat om te worden verbreed naar de gebruikelijke breedte van 4.70 inclusief verharden van de bermen
met grasbetonstroken. Wordt de ingestelde omleidingsroute door u als gelijkwaardig geacht?
Zo ja, kunt u uitleggen waarom?
5) Het tijdstip van vervanging is afgestemd met LTO, die op haar beurt aangeeft dat het voorjaar minder druk is op de weg dan tijdens een oogstperiode in het najaar. Verder geeft u aan dat u niet in overleg bent geweest met Veilig Verkeer Nederland afdeling afd. Wieringerland. Wat is hier de reden van?
6) Bent u ermee bekend dat er in het voorjaar, behalve een toename van landbouwverkeer, er ook sprake is van toename van recreatieverkeer en bezoekers van het zweefvliegveld? Dit alles veroorzaakt een nog grotere verkeersintensiteit op het genoemde wegvak. Zoals u kunt zien bij punt 4, voldoet de weg op dit moment in zijn huidige staat al niet aan de gestelde minimale wegbreedte. Bent u het met ons eens dat door de aanleg van een noodfietsbrug de verkeerveiligheid beter wordt gegarandeerd dan door het plaatsen van borden “fietsers op de
rijbaan“?
Zoals eerder gezegd, zijn wij erg blij met het huidige vervangingsprogramma van de bruggen. Wel hebben we onze bedenking over de uitvoering daarvan en prioritering van belangen van de verschillende verkeersdeelnemers in dit specifieke geval.
Verkeersveiligheid staat bij ons voorop en gezien het grote aantal scholieren wat gebruik maakt van deze route, spreken wij onze zorg uit en willen dit bij u onder de aandacht te brengen. De aanleg van een fietspad zou de beste keuze zijn, echter omleiden van verkeer over een weg ter grootte van een fietspad is in onze optiek de meest slechte. Wij denken daarom dat de veiligheid hier het beste kan worden geborgd door de aanleg van een noodfietsbrug.
In de bijlagen voegen wij foto’s toe van een landbouwvoertuig op de Den Oeverseweg en de ruimte die dan overblijft, van de situatie bij de Klieverweg en de vergelijkbare situatie bij de noodbrug aan de Wierweg. Ook voegen we onze op 17 februari 2022 gestelde informatieve vragen aan het college toe.
Wij zien gezien het aanvangsmoment van de werkzaamheden de antwoorden wederom graag spoedig tegemoet.
Met vriendelijke groet,
Namens de fractie van Onafhankelijk Hollands Kroon,
Alexander Bügel